Olifanten, apen, tempels, strand, en hitte - Reisverslag uit Ko Chang, Thailand van Willie Evers - WaarBenJij.nu Olifanten, apen, tempels, strand, en hitte - Reisverslag uit Ko Chang, Thailand van Willie Evers - WaarBenJij.nu

Olifanten, apen, tempels, strand, en hitte

Blijf op de hoogte en volg Willie

02 April 2013 | Thailand, Ko Chang

Hallo allemaal, vandaag een blog van een gastredacteur (Greet dus...). De vorige keer zat Willie op mijn komst te wachten, maar inmiddels ben ik alweer ruim een week aan het meereizen en ga ik alweer bijna. Mijn indruk van Cambodja en Thailand en het backpacken in het algemeen: Heet, behoorlijk pittig, vroeg opstaan, heel mooi en veel te zien en had ik al gezegd heet?

Na mijn aankomst vorige week maandag in Bangkok zijn we direct doorgegaan naar Pak Chong, voor we daar waren was het al donker. In Pak Chong hebben we een middag en dagtour gedaan door Nationaal Park Khao Yai. Khao Yai is het oudste Nationale Park van Thailand en het grootste toevluchtsoord voor olifanten. Tijdens de middagtour hebben we een meer bezocht, waar we konden zwemmen. Aangezien het vol lag met locals die gewoon met hun kleren aan in het water gingen, voelden wij ons niet geroepen in bikini te water te gaan. Veder hebben we een wandeling gemaakt door een grot, waar ook vleermuizen in zaten en zijn we bij een andere grot wezen kijken waar duizenden vleermuizen bij zonsondergang uit vlogen op zoek naar voedsel, erg mooi om te zien.

De dagtrip was bedoeld om wild te zien en dan voornamelijk olifanten, en we hebben er zowaar 2 gezien. Verder ook nog gibbons en andere apen die op de weg zaten en totaal niet bang waren. Ook nog onder leiding van een zeer robuuste gids een wandeltocht van 3 uur door de jungle gemaakt en wederom had ik het erg warm, Willie is duidelijk al meer gewend aan deze temperaturen, ze was wel zo lief om te melden dat het ook wel een erg grote overgang was van rond de 0C naar 30+. Nog even over de gids, hij verontschuldigde zichzelf al bij onze groep dat we bij hem waren ingedeeld, zoals hij zelf zei: “een gek”, hij maakte veel grappen die soms vreemd waren, gelukkig melde hij na een stilte na elke grap wel dat he was just joking, en het was opvallend dat hij soms pauzes inlaste omdat hij zelf te moe was of ons gewoonweg zelf maar naar een mooie plek liet lopen zonder zelf mee te gaan. Hij waakte wel streng over de planning, tijdens een pauze moesten we allemaal direct in de auto, ook de 3 jongemannen, door hem aangeduid als “the young man group” die zich nog even wilden opfrissen. Het bleek dat er een olifant was gespot.

Op donderdag hebben we de oversteek gemaakt naar Siem Reap in Cambodja, na een lange reis van ongeveer 11 uur kwamen we aan bij een leuk hostel. Siem Reap is de uitvalsbasis voor een bezoek aan de tempels van Angkor. Op vrijdag vertrokken we rond 7 uur met de tuktuk voor een tour. De tempels waren indrukwekkend om te zien en echt een toeristische trekpleister. Vroeger was het een religieuze plek, maar daar merk je nu weinig meer van. Er zijn slechts 3 tempels waar je alleen met bedekte kleren aan in mag en je wordt belaagd door verkopers van allerlei spullen, variërend van water tot kleren. Helaas wisten we van 1 tempel niet dat je daar alleen met bedekte schouders en knieën op mocht en laat dat net de tempel zijn waar vandaan we de zonsondergang vandaan wilden zien. Nou ja; het was toch bewolkt en vanaf iets lager was het ook te zien. De volgende morgen waren we al om kwart over 5 weer in de tuktuk onderweg naar Angor Wat, de meest bekende tempel. Vanaf daar een prachtige zonsopkomst gezien en de tempel bezocht, door ons vroege opstaan de rest van de dag lekker rustig aan gedaan (bij het zwembad gelegen). Onze tuktuk chauffeur was trouwens erg vriendelijk, hij voorzag ons al rijdend van de nodige informatie, kocht water voor ons en bleef keurig op ons wachten. Als hij ons dan weer naar hem zag zoeken, zwaaide hij enthousiast naar ons, behalve dan die ene keer dat we hem al vonden voor hij uit zijn hangmat was geklommen. We denken overigens dat hij niet helemaal goed was, hij leek een beetje te loensen, keek heel verwonderd om zich heen tijdens de rit, alsof het ook voor hem de eerste keer was dat hij op die weg reed en het ene moment had hij het kinbandje van zijn helm heel los, maar ’s avonds vond hij het blijkbaar toch beter het riempje wat aan te snoeren, waarbij hij de kinbescherming als een soort gebitje in zijn mond had.

Op zondag wederom vroeg op voor onze reis naar het eiland Koh Chang in Thailand en zowaar kwamen we hier eerder aan als waar we rekening mee hadden gehouden. Hier hebben we voornamelijk rustig aan gedaan. Met een scooter hebben we het eiland verkend en dankzij een tip van de locals een mooi strand gevonden. Verder heb ik hier souvernirs gekocht. Koh Chang is ook wel bekend als het olifanteneiland, omdat het de vorm heeft van een olifantenhoofd, mar ook omdat je hier op veel plaatsen kunt rijden op olifanten. Dit hebben we vanmorgen gedaan, onze excursie bestond uit zwemmen met de olifanten en een tocht door de jungle op de olifant. Na wat twijfel, voornamelijk omdat onze kleren dan nat werden en we daar nog wel even mee rond moesten lopen en vooral twijfel omdat de olifanten vrolijk in het water aan het poepen waren, zijn we toch maar naar de olifant gezwommen; het erop klauteren was nog best lastig, maar het is ons gelukt. Vooral het zwemmen/badderen met de olifant vonden we erg leuk, de tocht door de jungle was ook leuk, maar vonden we ook wel spannend, zeker toen onze olifant ineens uit zijn hum was en de olifantenrijder even alle zeilen moest bijzetten om toch de goede kant op te gaan en de olifant weer rustig te krijgen. Na afloop de olifanten nog gevoerd. Dankzij de begeleiders veel foto’s van dit avontuur, het leek wel een fotosessie en onze kaken zijn nu nog verkrampt van het lachen.

Ook vandaag verder weer met de scooters rondgereden (en dat is best avontuurlijk op dit eiland, met veel hoogteverschil en haarspeldbochten) en ook weer op het strand gelegen. Vandaag hebben we ook een massage gehad en dat is toch een wat stevigere massage dan we in Nederland gewend zijn, maar wel heel fijn. Gelukkig was mijn verbrande huid voldoende hersteld (ja mensen, op dag 2 hebben we 3 uur aan het zwembad gelegen en ik was vuurrood, later bleek dat ik me per vergissing had ingesmeerd met de aftersun i.p.v. met in het zonnetje…nee ik ben echt niet blond).

Morgenmiddag dus terug naar Bangkok en donderdag ga ik weer naar huis, Willie trekt dan weer alleen verder rond.

• 02 April 2013 - 21:31

Lotte:

Ook de gastredacteur schrijft erg leuk! Vooral het verhaal over de after sun vind ik een giller...Greet, het zonnetje gaat hier schijnen dus hopelijk verzacht dat je thuiskomst iets en Willie veel plezier weer. Zal wel even wennen zijn weer in je eentje.

• 09 April 2013 - 15:30

Cyntha:

Gastredacteur en hoofdredacteur zijn erg goed op elkaar afgestemd, nauwelijks te onderscheiden zelfs. Erg amusant verhaal weer. En wat een mooie foto's! Vooral het badavontuur met de olifant.