Kastelen en kamelen - Reisverslag uit Sawāi Mādhopur, India van Willie Evers - WaarBenJij.nu Kastelen en kamelen - Reisverslag uit Sawāi Mādhopur, India van Willie Evers - WaarBenJij.nu

Kastelen en kamelen

Blijf op de hoogte en volg Willie

04 Februari 2013 | India, Sawāi Mādhopur

Na de hectiek van Delhi zijn we met de nachttrein naar Jodhpur gereisd, waar we op 30 januari aankwamen. Jodhpur staat bekend als de blauwe stad en dat klopt ook inderdaad wel (zie de foto's voor bewijs).

De belangrijkste attractie van Jodhpur is het Mehrangarh Fort welke uitkijkt op de stad. Vanaf het fort kon de stad verdedigd worden door het koningshuis van deze regio (we zitten in de provincie Rajasthan, waar heel veel kleine koningshuizen de dienst uitmaakten voordat alle koningshuizen herenigd werden in dezelfde provincie, en uiteindelijk onder India kwamen te vallen). Het fort is heel mooi versierd en gigantisch groot, het deed mij een beetje denken aan Lord of the Rings. Binnen het fort leken wij echter de grootste attractie aangezien alle locals met ons op de foto wilden. Toch fijn dat ze ons zo bijzonder vinden hier.

Na één nachtje Jodhpur zijn we op 31 januari weer verder gegaan met de trein naar Pushkar dat aan de rand van de woestijn ligt en waar we een kamelentochtje hebben gedaan. Met de kamelenverzorgers hebben we nog een heel gesprek gevoerd over het huwelijk hier; mijn kamelenman was getrouwd (of eigenlijk uitgehuwelijkt), maar zijn vrouw woonde nog bij haar ouders en hij zag haar maar 1 keer per jaar. Daarnaast had hij ook nog een vriendin die hij 1 keer per 3 maanden zag. Vooral op het platteland blijkt het uithuwelijken nog veel voor te komen, maar niet iedereen vindt dat een probleem; de meeste mensen gaan er vanuit dat hun ouders de beste huwelijksmatch kunnen vinden. Volgens de Lonely Planet wordt tegenwoordig ook veel gebruik gemaakt van speciale online dating sites, ook leuk. Verder ligt in het centrum van Pushkar een heilig meertje (meer een soort van grote vijver eigenlijk) waarin de locals een soort van ritueel uitoefenen. Eén nacht in Pushkar was wel weer voldoende dus de volgende ochtend zijn we weer verder gegaan met de trein naar Udaipur.

Udaipur is volgens velen de meest romantische plek van India, wat op zich wel klopt; vooral in de avond als je aan het meer zit heb je een prachtig uitzicht over het meer en de daaraan grenzende kastelen (waar tegenwoordig veelal hotels inzitten - de koningen van Rajasthan hebben bij het vervallen van bepaalde privileges hun kastelen moeten verkopen om aan geld te komen). Overdag is het vooral weer een drukke stad, waar iedereen (zoals overal in de steden die ik tot nu heb gezien) zeer fanatiek gebruik maakt van de toeter en alle verkopers wat van je willen.

Op de dag van aankomst hebben we Udaipur eerst het Monsoon Palace bezocht. Dit paleis lag op een heuvel uitkijkend op de stad en werd gebruikt als paleis tijdens de moessontijd en als jachtpaleis. Vanaf dit paleis heb je een goed uitzicht over de stad. Op dag 2 (2 februari) hebben we een Indiase kookcursus gevolgd bij een heel schattig (maar streng) vrouwtje (site is http://shashicookingclasses.blogspot.in/). Zij was weduwe en binnen haar kaste mogen vrouwen niet alle soorten werk uitvoeren, maar ze moest natuurlijk wel aan geld komen om haar gezin te onderhouden (opnieuw trouwen is voor vrouwen binnen haar kaste geen optie, mannen mogen uiteraard wel hertrouwen). Op advies van een toerist is ze vervolgens (na een jaar verplicht binnenshuis rouwen) begonnen met kookcursussen. We blijken echt aanleg te hebben voor Indiaas koken want het was allemaal heerlijk. s Avonds zijn we eerst naar een paar markten gegaan en daarna gaan eten bij Ambrai, wat prachtig gelegen ligt aan het meer. Naar Indiase maatstaven is het waarschijnlijk een belachelijk duur restaurant, maar voor ons is het zeer betaalbaar; voor een hoofdgerecht betaal je ongeveer 6 euro.

Op de laatste dag in Udaipur hebben we het City Palace bezocht en een boottocht op het meer gedaan. Gister rond 18 uur zijn we vervolgens weer in de trein gestapt om verder te gaan naar het Ranthambhore National Park waar we nu zitten. Hier zitten tijgers die we hopen te gaan spotten... vanmiddag is de eerste poging en morgenochtend tweede. De safari's gaan hier gewoon in een open jeep of truck, dus we hopen dat de tijgers goedgehumeurd zijn vandaag. Later kunnen we hopelijk de foto's laten zien.

• 06 Februari 2013 - 10:57

Joke :

Hoi Wil,
    Leuk om je verhalen te lezen, Manon en Mike
    vinden vooral de fotos erg leuk. Groetjes van ons